Laos - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van janetruiter - WaarBenJij.nu Laos - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van janetruiter - WaarBenJij.nu

Laos

Door: Janet

19 December 2012 | Laos, Luang Prabang

Hallo!
Allereerst: wat ontzettend leuk dat er zoveel mensen zijn die mij 'volgen'. Leuk om de reacties te lezen!

Ik reis op het moment nog steeds samen met Lysbeth, erg gezellig.
We zijn bijna een week in Pai gebleven. Pai is super leuk, heel relax en een mooie omgeving vind ik. We hebben hier leuke mensen ontmoet en hebben de week dus grotendeels met elkaar doorgebracht. (Nls stel, 2 duitsers, Nls jongen, jongen Argentinie)
Maandag (10 dec) zijn naar een waterval en een hot spring geweest, een plaats waar ontzettend warm water uit de natuur komt. Bovenin kun je eieren koken! Iets lager kun je lekker genieten van een heet bad, hoe lager je komt hoe minder warm. Daarna naar een Canyon geweest, wat een prachtig uitzicht! Wel heel hoog en eng als je de diepte in kijkt.
Dinsdag zijn we met 'de groep' naar een waterval geweest, je moest 3 uur door de jungle een riviertje volgen om er te komen. Bijna niemand gaat erheen omdat het best lastig is, dus lekker rustig onderweg. We moeten heel vaak door het riviertje heen om aan de andere kant weer een stukje van het 'pad' te volgen. Soms stukje over rotsen heen klimmen. Super blij toen we er uiteindelijk waren, het was de moeite! Zomaar midden in de natuur een prachtige waterval.
De dagen erna een beetje de omgeving verkennen met scooter en relaxen, ze hebben er een heerlijk zwembad, gezellig met 'de groep'. Natuurlijk hebben we ook Thais gedaan, met z'n 4en op 1 scooter :D Alles kan hier, je ziet ook veel Thaisen met een biertje op de scooter, telefoneren, vaak zonder helmen etc. De scooters lopen ook behoorlijk hard.
Vrijdagavond zijn Lysbeth en ik vertrokken naar de grens met Laos. Na een korte nacht zijn we de Mekong overgevaren naar Laos. Hier moet je een visa regelen. Vervolgens met een slow boat over de rivier. Ons doel was Luang Prabang. Dit is 2 dagen met de slowboat. Inclusief vertragingen. Zaterdagavond overnachten in PakBeng, en de volgende dag weer verder met de boot.
De Mekong is een erg grote rivier en gaat helemaal door Laos, stukje Thailand en Cambodja. De natuur is mooi te zien vanaf de boot, net als in het noorden van Thailand veel bergen en erg groen. Hier en daar zie je hutjes staan. Soms lopen er dieren (koeien, varkens, geiten) langs de rivier en soms ook mensen, voornamelijk kinderen aan het spelen en vissers.
Vanaf zondag eind vd dag zijn we dus in Luang Prabang. Ook hier is elke avond een markt, en ook 's ochtends maar dat is vaak al (bijna) weg als we wakker zijn. De avond markt ziet er iets gestructureerder uit dan in Thailand. Hier is het ook gebruikelijk (net als in Thailand) om flink af te dingen, het is echt een spelletje. Begin met bieden op de helft vd prijs, dan een beetje naar elkaar toe, vervolgens weg lopen, en dan krijg je het vaak voor de prijs die je als laatst gezegd hebt.
De mensen zien er wel iets anders uit dan in Thailand, vriendelijker vindt ik, en klein en smal. Maar ook hier heb je vervelende tuktuk chauffeurs.
Je kunt duidelijk zien dat Laos vroeger een kolonie van Frankrijk was. Je hebt hier baguettes/taartjes/cakejes ed. En de huizen zijn hier in een franse styl gebouwd. Sommige huizen zijn prachtig.
Net als alle avonden in Thailand zoeken we hier de backpackers bar op: Utopia. Hier zitten we dan ook iedere avond. Helaas gaat hier alles op tijd dicht, zo rond half 12. Er is dan nog 1 bar open: de bar in het bowling centrum. Heel veel gaan dus om half 12 naar de bowling. Nieuwschierig als we zijn, zijn we ook geweest. Het is een loods met stuk of 16 bowling banen, TL verlichting, en inderdaad een bar! Heel apart om 's nachts aan het bowlen te zijn! Wel heel grappig.
Maandag een echte orginele massage gehad, deze is behoorlijk stevig en doet soms best pijn. Dinsdag een waterval bezocht, supermooi is het daar, net een paradijs. Zoals de foto's in een centerparcs blaadje. Ook hebben we yoga gedaan, best lastig, leuk eens gedaan te hebben maar niet weer. Verder is het leuk verschillende lekkere dingen op de markt te proberen. Zoals: kokospoffertjes, bananen gefrituurd, gefrituurd brood (klinkt raar maar is best lekker), verschillende fruitshakes, bananenkokosballetjes, en nog meer. In Pai ook verschillende keren op de markt gegeten, heel lekker en daar hadden ze weer wat andere dingen dan hier. Daar heb je veel met pompoen (loempia's, soep), sticky rice with mango, gedraaide aardappel met een smaakje, etc.

Je komt hier behoorlijk vaak dezelfde mensen tegen, tot nu toe in LuangPrabang heel veel van de slowboat, wel logisch. Maar ook regelmatig mensen die je eerder in Thailand bent tegengekomen.
In Pai waren er trouwens super veel NLers, niet normaal. Op 1 avond waren ongeveer de helft v/d mensen wel Nls.

Heb net even rondje gefietst om de omgeving beetje beter te zien, ik snap nu waarom iedereen een scooter heeft. Het is natuurlijk tussen de bergen en veel wegen zijn vals plat.

Dit was wel een behoorlijk eind, ik kan nog wel pagina's volschrijven, maar dat doe ik maar even niet.
Morgen vroeg vertrekken we naar VangVieng.

• 19 December 2012 - 18:38

Esther:

Hé Janet,
    Erg leuk om jouw verslagen te lezen! Geweldig om te lezen wat je allemaal meemaakt, en leuk dat je met leuke mensen optrekt en zo veel onderneemt. Ben ook wel heel benieuwd naar foto's, waar kunnen we die bewonderen :-).

Hééél veel plezier daar nog!! En ik kijk uit naar jouw volgende verhaal!

Groetjes Esther

• 21 December 2012 - 16:40

Thie En Inke:

hallo Janet, weer veel beleefd zo te lezen. Annette is ook in Laos geweest en in Luang Prabang, en volgens mij hebben zij hetzelfde stuk van de Mekong gevaren als jij hebt gedaan alleen dan in de omgekeerde richting. We wensen je fijne kerstdagen (dat vieren ze niet zo in het buddhistische Laos geloof ik , want het is eigenlijk van oorsprong een christelijk gebeuren) en alvast een gelukkig nieuwjaar. Geniet ervan.
    Vriendelijke groeten weer van de buren uit N.
    Thie en Inke

• 22 December 2012 - 20:29

Ina Tolner:

Hoi Janet,
    je verslagen zijn geweldig kijk weer uit naar je nieuwe verslag veel plezier
    vriendelijke groeten Ina Tolner

• 31 December 2012 - 18:54

Lieny:

Gelukkig nieuwjaar vanuit Zuidvelde

• 31 December 2012 - 23:11

InaTolner:

Hallo Janet,
    nog een uur dan is 2012 al weer voorbij wij wensen je vanuit Zuidlaren een heel gelukkig nieuwjaar en een hoop plezier in de dagen dat je daar nog verblijft
    groet Ina

• 08 Januari 2013 - 21:08

Annette:

Hai Janet, wat leuk om dit te lezen. Wij zijn inderdaad 12 jaar geleden in Laos geweest, fantastische rondreis gemaakt. Luang Prabang vonden wij mysterisch mooi, vanaf daar zijn wij naar het noorden gegaan, richting chinese grens. Ben gewoon jaloers op je! Denk wel dat er veel verandert is, maar desondanks een prachtig land. genoiet er nog van.
    groeten Annette