Down Under - Reisverslag uit Shepparton, Australië van janetruiter - WaarBenJij.nu Down Under - Reisverslag uit Shepparton, Australië van janetruiter - WaarBenJij.nu

Down Under

Door: Janet

Blijf op de hoogte en volg

04 Maart 2015 | Australië, Shepparton

Mijn laatste bericht was van net voor de feestdagen. De feestdagen zijn inmiddels ruimschoots voorbij dus is het misschien eens tijd voor een nieuw bericht.

Ik was geëindigd met regenachtig Sri Lanka. De kerstdagen doorgebracht in Unawatuna, met mijn reisgenoten (Karina en Matt) heb ik een fantastisch kerstmaaltje op het strand gegeten. Na de kerst zijn we naar een kustplaats (Tangalle) een eindje verderop gegaan. Hier was het echt relax. Prachtig strand (niet volgebouwd met restaurants zoals in Unawatuna) en zon!! Elke avond met zand aan de voeten en een biertje aan de mond de dag afsluiten, het kan niet beter.
Na een paar dagen was het voor mij wel genoeg geweest, ik wilde weer wat zien. De regen was niet zo hevig meer in het binnenland dus tijd om landinwaarts te gaan, naar de bergen. Vanwege oud en nieuw nog een paar dagen in Tangalle gebleven, het is toch wel ultiem om oud en nieuw op het strand te vieren. Er was een feest op het strand waar we heengingen. Er waren vooral veel Sri Lankaanse mensen, het feest was niet zozeer traditioneel en cultureel, maar wel erg gezellig.

Begin januari samen de bus gepakt naar Ella. Ella ligt land inwaarts tussen de bergen. De busrit was heel mooi. Mijn tijd begon wat te tikken, inmiddels had ik een ticket geboekt en 6 januari ging ik het land verlaten.
In Ella hebben we Ella's Rock beklommen en Little Adams Peak. Wat waanzinnig! De beklimming van de Rock was vooral op het eind best pittig, eenmaal boven was het uitzicht fantastisch. Uitzicht op onder andere Little Adams Peak. Prachtig groen. Aan het eind van de middag gingen we naar Little Adams Peak, aan de overkant van Ellas Rock. De tocht begon tussen de theeplantages, een van de dingen waar Sri Lanka bekend om staat. Ondanks dat de berg lager is dan de Rock was het uitzicht nog beter. 360 graden uitzicht.
Vanwege tijd ging ik de volgende dag met de trein naar Kandy. De trein van of naar Ella is heel populair en echt iets wat je moet doen als je in Sri Lanka bent. Helaas waren er veel landslides vanwege de hevige regenval de weken ervoor. Het spoor lag op enkele plekken vol modder en de trein kom daarom niet naar en van Ella. Dus met de bus naar het volgende plaatsje en dan met de trein. De trein rijd bovenin door de bergen. Wederom fantastische uitzichten en super veel theeplantages. Helaas was de helft van de rit in het donker doordat de trein heel veel vertragingen had. Niet alleen het uitzicht was mooi, maar ook het reizen in de 3e klas. Veel toeristen nemen de 1e klas, maar in de 3e klas reizen de lokale mensen en het is leuk om daar tussen te zitten. Er komen regelmatig verkopers in de trein om etenswaar en drinken te verkopen. Het reizen in Sri Lanka is erg makkelijk, overal rijd wel een bus of trein heen. Het openbaar vervoer is wel druk, omdat dit het vervoersmiddel is voor de lokale bevolking. Verder is het openbaar vervoer goedkoop, net zoals lokaal voedsel en bier. Wel is het opletten dat je niet teveel betaald als toerist en kan onderhandelen over de prijs vaak gunstig uitpakken.
Karina en ik hadden inmiddels in Ella al afscheid genomen van Matt, en aan het eind van de treinreis gingen ook wij apart verder. Ik vloog de volgende dag.
De laatste dagen in Ella en Sigiriya rock (van het voorige bericht) waren de absolute hoogtepunten van Sri Lanka, het was super mooi en ik heb ontzettend fijne reisgenoten gehad. Jammer dat ik niet alles heb kunnen zien en doen vanwege het weer, maar toch mooie dingen meegemaakt.

Maargoed, ik had dus een ticket geboekt. AirAsia heeft vaak super goede deals naar veel plekken in Azië maar ook naar Australië, op dat moment viel mijn keuze op Australië!! Niet helemaal volgens 'plan', maar tijdens mijn reis wilde ik ook wat 'werken' tegen kost en inwoning. In Australië zag ik (op de website waar ik lid van ben) meer interessante baantjes dan in Aziatische landen (dat was eigenlijk mijn plan) dus de keuze was vrij makkelijk.

Ik vloog via Kuala Lumpur naar Gold Coast. Vanaf daar ben ik met de trein naar Brisbane gegaan om even te relaxen voordat ik naar mijn eerste baantje ging. En wat heerkijk was dat, niet meer opletten of iemand iets van me wil stelen (zoals in Zuid-Afriks) en niet meer bang zijn dat ik teveel betaal voor accomodatie of andere dingen. In Aziatische landen betaal je altijd de toeristen prijs. Nu ging ik een winkel in en ik kon weer zien op het prijskaartje wat ik moest betalen.
Na een paar dagen Brisbane ging ik met de bus naar Theodore. Ongeveer 7 uur reizen. Daar werd ik opgehaald door Barbara, mijn host. Voor drie weken zou ik bij Barbara en haar man Dennis wonen en helpen op de boerderij. Ze hebben een veebedrijf met vleeskoeien en 4000 acres land. Ze wonen ver buiten het dorp en ik heb geen idee waar de buren wonen. De omgeving is mooi, vrij groen en wat heuvels hier en daar. De meeste boerderijen in deze omgeving hebben vleeskoeien.
Mijn taken zijn voornamelijk Dennis helpen met de koeien. De eerste week is het druk, we moeten een aantal koeien uit verschillende kuddes selecteren voor de slacht. Dus veel koeien drijven met de quad. De 2e dag zag ik tijdens het drijven kangeroes voorbij springen, super gaaf!!. Verder een aantal koeien branden en insmeren tegen de vliegen, in stukken land verderweg hangen we een ruggenroller met vliegenolie op. Na de eerste week doe ik ook meer in en om huis. Zoals verven en grasmaaien. Eens per week ging ik mee naar de supermarkt (een uur rijden) om wekelijkse boodschappen te halen.
Ze hebben ook paarden en een enkele keer hebben we de koeien ter paard gedreven. We moesten koeien zoeken die op land van de buurman liepen, dat land bestaat uit een heuvel met heel veel bomen. Met de paarden is het makkelijker de heuvel op te gaan dan met de quads. Op de top van de heuvel hadden we een prachtig uitzicht, bijna al het land van Dennis en Barbara konden we zien. De rit was geweldig, helaas de koeien niet kunnen vinden. Er liep ook nog een stier in een ander land van de buren, die hebben we wel gevonden. Het was een waanzinnige ervaring om met het paard erachter aan te racen (de stier probeerde te ontsnappen), maar helaas dacht de stier dat het leuker was om ons aan te vallen. Dus zonder vee terug naar huis.
Dennis was vroeger rodeorijder, hij heeft mooie verhalen daarover en heeft me wat cowboy dingetjes geleerd. Zijn paarden zijn ook echte bush/cowboy paarden. Het was een hele mooie ervaring om daar te helpen en om te zien hoe zij als familie leven.

Na 3 weken was het tijd om verder te gaan en ging ik terug naar Brisbane. Vanaf daar ben ik met een camper naar Sydney gereden. Veel toeristische routes gereden en mooie dingen gezien. Het landschap is ontzettend divers, en in dit gebied nog steeds groen. Heel erg mooi, ik heb wat toeristische dorpjes bezocht zoals Nimbin, Port Macquarie en Coffs Harbour. Voordat ik in Sydney aankwam heb ik nog een nationaal park bekeken en een stukje door de Blue Mountains gereden. Het was een ontzettend mooi stuk om te rijden.
En dan: Sydney. Mijn backpackers was in een ontzettend mooi authentiek straatje en loopafstand van het Opera house. En daar ben ik dan ook direct heengewandeld via de botanische tuin. Super mooi met het zonlicht erop. De dagen ernaar heb ik de andere toeristische spots nog gezien zoals Darling Harbour, de Sydney Harbourbridge, de Botanische tuin, Hyde park en Bondi beach. Ook een avond uit geweest, en dat was even geleden. Ik ging met een aantal andere backpackers naar een vrij chique tent, ik was met mijn afgeknipte spijkerbroek en mijn zwarte cross shirt ietwat underdressed (alle dames liepen in jurkjes en hoge hakken). Maar er was pizzaavond; pizza voor 5$, gratis drankje en happy hour tot 12, super deal!! Nog goedkoper dan Sri Lanka. Daarna in het hostel nog even door. Ik was namelijk met Engelsen en die hadden natuurlijk een voorraadje drank in het hostel. Mooie avond.
10 februari ben ik naar Melbourne gevlogen. Daar heb ik een dag wat rondgewandeld en op 12 februari ben ik met de trein naar Shepparton gegaan. Hier had ik een 2e werkplek gevonden bij Amanda en Justin, en momenteel ben ik daar nogsteeds. Zij wonen net buiten Shepparton en hebben naast hun baan 5 paarden. Voor 8 uur in de ochtend heeft Justin al 3 paarden gereden. Ik help voornamelijk met de paarden; voeren, wassen, op- en afzadelen, tuigen onderhouden, meegaan naar les of wedstrijd etc. Een van de paarden die ze niet meer op wedstrijd rijden neem ik regelmatig mee voor een ritje in het bos. Verder doe ik af en toe een ander klusje zoals met de hond wandelen, boodschappen doen of aardbeien plukken bij de buurman. Maar ook op het huis en de dieren passen als zij weg zijn, ze zijn al eens een nacht weg geweest en aankomend weekend gaan ze voor 3 dagen weg. In de middag ben ik altijd vrij en kan ik met hun reserve auto rondrijden. Echt super, ik kan dus veel zien en heb veel vrijheid.
De omgeving is hier heel anders dan voorheen in Australië, hier is alles bruin. Er is veel fruitteelt, wijnmakers, melkboerderijen, vleeskoeien, schapen, noten, olijfen, hooi, stro etc.
Amanda heeft vorig jaar een paard in Nederland gekocht, en vorige week hebben ze een Nederlandse bak aan laten leggen. Er waren dus een paar Nederlanders hier in huis, en dat was gezellig. Makkelijk om even weer Nederlands te praten.
Australië is heel anders dan de voorgaande landen, zowel de cultuur als de natuur. Het is lekker even hier te zijn omdat het veel meer lijkt op Nederland dan Afrika en Sri Lanka, maar toch kijk ik wel uit naar weer wat andere cultuur. Wellicht over een aantal weken weer, eerst in Australie nog wat dingetjes doen. Verder is het hier ruim, zooo weinig mensen in zo'n groot land. Onvoorstelbaar. Maar fijn tijdens het autorijden want er is niet zoveel verkeer als je buiten de steden rijd.

Het werken doe ik via de site: www.helpx.net hier kun je je aanmelden als helper of host, als er een advertentie op staat die je aanspreekt kun je contact opnemen met de host en dan aan de slag. Het gaat alleen om kost en inwoning en je hoeft vaak maar een aantal uren per dag te werken. Op deze manier kun je als je geluk hebt cultuur proeven, de omgeving verkennen en omdat je 'lid' wordt van de familie ga je ook mee met familie uitstapjes. Dit is dus anders dan wanneer je voor een echt baantje gaat. Tot zover bevalt mij dit wel, zeker de plek waar ik nu ben.

Dit is het voor nu, bedankt voor het lezen en tot een volgende keer.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Shepparton

reis

Tussenjaar

Recente Reisverslagen:

29 April 2015

Myanmar

04 Maart 2015

Down Under

24 December 2014

Savannah Horse trails en reis door Oost-Afrika

Actief sinds 26 Nov. 2012
Verslag gelezen: 328
Totaal aantal bezoekers 6991

Voorgaande reizen:

27 November 2012 - 10 Januari 2013

Mijn eerste reis

03 November 2014 - 30 November -0001

reis

Landen bezocht: