Savannah Horse trails en reis door Oost-Afrika - Reisverslag uit Unawatuna, Sri Lanka van janetruiter - WaarBenJij.nu Savannah Horse trails en reis door Oost-Afrika - Reisverslag uit Unawatuna, Sri Lanka van janetruiter - WaarBenJij.nu

Savannah Horse trails en reis door Oost-Afrika

Door: Janet

Blijf op de hoogte en volg

24 December 2014 | Sri Lanka, Unawatuna

Zo, hallo allemaal, hier even weer een berichtje. Ontzettend bedankt voor alle reacties, erg leuk om te lezen en het doet me goed. Inmiddels heb ik alweer aardig wat gezien. Na Johannesburg ben ik naar Savannah Horse trails gegaan om daar te helpen met de paarden. Carla (de eigenaar) heeft 10 paarden en organiseert ritten voor gasten op het terrein waar zij gevestigd is. Het terrein is bijna 1000 hectare en het is echt Arika, prachtige natuur en met wildlife!! De paarden lopen daar vrij rond en elke dag moeten we ze zoeken met de auto en zorgen dat ze naar de boerderij komen. Gelukkig is er een hulpje die achter de paarden aanloopt. 's ochtends begonnen we om half 7 om de paarden te halen en daarna werden de paarden gevoerd en verzorgd. Iedere dag worden alle paarden gepoetst, hoeven gedaan, teken verwijderen (er zijn veel teken), ogen controleren (soms spugen slangen erin) en controleren op wondjes ed. De paarden die meegaan op rit worden gezadeld en de anderen gaan weer naar buiten. Met elke rit kon ik mee, we hadden voornamelijk gasten die ervaren zijn dus konden we ook galloperen. Het terrein is prachtig en altijd zie je dieren. Voornamelijk verschillende soorten reebokken, vogels, bavianen, gnoes, zwijnen en ik ben er vast nog een aantal vergeten. Omdat de paarden samenleven met de dieren rennen ze niet weg, tijdens wandelingen is het veel moeilijker om de dieren te zien want dan rennen ze weg. Er zijn ook een paar waterdammen op het terrein waar we vaak doorheen gingen, de paarden zwemmen daar ook in hun vrije tijd. Met het warme weer vinden ze het waarschijnlijk heerlijk om even af te koelen.
Meestal hadden we alleen sochtends een rit en was ik na het afzadelen en tuig poetsen (wat we ook elke dag deden) al vrij. Smiddags kon ik genieten van de omgeving en heerlijk relaxen met een boek of een filmpje. En Carla en ik hebben naast paarden en ongeschikt zijn nog een gezamenlijke hobby: wijn drinken. Dus vele middagen hebben we op de veranda gespendeerd met een boek en een wijntje (en bavianen en tropische vogels).
De boerderij ligt afgelegen, 45 minuten rijden naar het eerste dorpje en geen internet/telefoon. (en een paar dagen geen stroom door hevige onweer). Heerlijk deze rust na een aantal weken reizen. Ik heb echt een super tijd gehad. De plek was fantastisch, Carla was super en de paarden zagen er top uit, goed verzorgd en lekker rond. Bij interesse voor vakantie of vrijwilligerswerk: www.savannahhorsetrails.co.za

Helaas, na slechts twee en een half week was het voor mij tijd om in mn kleine Chevrolet Sparke Lite te stappen, terug naar Johannesburg. 22 november vloog ik naar Victoria Falls, Zimbabwe. Ik heb daar de watervallen bezocht en mijn geboekte reis begon op 24 november. In Zuid-Afrika had ik besloten een georganiseerde reis te boeken om zo nog een paar landen van Afrika te ontdekken. De reis begon in Zimbabwe, daarna naar Zambia, Malawi, Tanzania en eindigde in Kenia. Dit in 21 dagen tijd met een truck en snachts slapen in een tent.
24 november begon de reis. De groep was klein, 5 mensen in totaal, in het begin jammer maar het bleek toch niet zo slecht. Weinig wachten en veel ruimte in de truck.
Direct gingen we de grens over naar Zambia. We zijn hier in een paar dagen doorgereden met als hoogtepunt een nachtsafari in Luangwa nationaal park. 's nachts was het erg spannend, we sliepen in het park en de dieren (oa nijlpaard!!) liepen om de tent heen. Naar de wc gaan is dus geen optie in de nacht. In Zambia wonen veel mensen in modderhutjes en is het echt 'ouderwets', geen landbouwmachines gezien, ploegen met een os, oogsten met hand etc. Ook zag ik veel mensen op de fiets.
Na Zambia zijn we door Malawi heen gereden, hier was voornamelijk Lake Malawi prachtig. Na Malawi Tanzania, waar we het grootste deel van de reis zijn geweest. Wat een prachtig land! Voornamelijk in het zuiden waar we de grens overgingen, ontzettend veel groentes en fruit worden er verbouwd, elke centimeter wordt benut. Verder wonen er veel moslims in Tanzania wat duidelijk een verschil is met de andere landen die ik heb bezocht. Vanaf Dar es Salaam (een ontzettend grote chaotische stad wat uit files bestaat) heerlijk een paar dagen naar Zanzibar om te relaxen. Maar het hoogte punt van de reis was Serengeti Nationaal Park en Ngorongoro park. Wat een waanzinige dagen waren dat. Luipaarden gezien, ontelbaar hoeveelheid leeuwen, gnoes die op migratie zijn naar Kenia, mooie vogels, olifanten, apen, giraffen, antilopen, nijlpaarden, neushoorn cheetahs, hyenas, etc. Waanzinnig om te zien hoe leeuwen jagen (helaas mislukte jacht), hoe leeuwen en cheetahs hun prooi opeten (lekker bloederig), en snachts wakker gehouden door de dieren (oa cheetah, leeuw, apen) want ook hier sliepen we in het park. Op een plek zelfs een olifant tussen de tenten. Dit was echt de beste afsluiting van de reis, en na een paar teleurstellende activiteiten toch de reis waanzinnig afgesloten. Qua reis was het best prima, maar je krijgt de cultuur niet zo mee omdat we voornamelijk lange dagen in de truck zaten. De afstanden die we dagelijks moesten rijden waren relatief groot, de wegen zijn slecht en er waren veel wegwerkzaamheden. Maar het was een prima manier om veel natuur te zien, maar een georganiseerde reis voor mij niet weer. De laatste dag zijn we naar Nairobi in Kenia gegaan. Vanuit hier ben ik de volgende dag (15 december) naar Colombo in Sri Lanka gevlogen. Sri Lanka bevalt me tot nu toe uitstekend, hele leuke mensen ontmoet en ik kan weer zelf bepalen wat ik doe, heerlijk. Meest gave wat ik in Sri Lanka heb gedaan is het 'beklimmen' van Sigiriya rock. Super mooi en uitdagend: het weer is ontzettend slecht, veel regen (er zijn ook overstromingen) en als een waterglijbaan goot de regen van de trappen van de berg af. In het begin jammer, maar na eenmaal doorweekt te zijn heel erg leuk. Ik wilde meer doen in het midden van het land maar gezien het weer heb ik met de anderen besloten naar het zuiden te gaan, helaas regent het hier ook.

Ik ben blij om weer in Azië te zijn, 2 en half maand Afrikaanse cultuur is wel even genoeg. Het lokale eten in Sri Lanka: kottu (gehakte rotti met groenten) is een stuk beter (naar mijn mening) dan de Afrikaanse pap (mais of casave puree). En de mensen in Sri Lanka zijn ontzettend vriendelijk en behulpzaam.

Concrete plannen heb ik nog niet, maar waarschijnlijk nog een aantal dagen in Sri Lanka en dan maar eens verder kijken.

Iedereen fijne feestdagen gewenst!!!


  • 24 December 2014 - 13:17

    Hellen:

    Hoi! Wat weer een leuk verslag! Jij ook fijne feestdagen. X

  • 24 December 2014 - 13:42

    Esther:

    Wat supergaaf om te lezen Janet! Veel plezier in Sri Lanka en fijne feestdagen! Xoxo

  • 31 December 2014 - 11:35

    Esther Webbink:

    Wauw Janet!! gaaf wat je allemaal mee maakt! Volgens mij zou ik geen oog dicht doen met die beesten om de tent heen;-) Héél veel plezier nog! En, we kijken uit naar je volgende verslag. Groetjes Esther

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Sri Lanka, Unawatuna

reis

Tussenjaar

Recente Reisverslagen:

29 April 2015

Myanmar

04 Maart 2015

Down Under

24 December 2014

Savannah Horse trails en reis door Oost-Afrika

Actief sinds 26 Nov. 2012
Verslag gelezen: 565
Totaal aantal bezoekers 7003

Voorgaande reizen:

27 November 2012 - 10 Januari 2013

Mijn eerste reis

03 November 2014 - 30 November -0001

reis

Landen bezocht: